کاربر گرامی  خوش آمدید ... 
  • دانلود مقاله تربیت اخلاقی در قران و حدیث

    چکیده

    «تربیت اخلاقی» عبارت است از؛ فرایند زمینه سازی، آموزش، به کارگیری راه های معرفتی، عملی و رفع موانع برای تزکیه نفس، رشد و شکوفایی انسان برای رسیدن به کمال نهایی است. در این مقاله با تحلیل آیات، روایات معتبر و تفاسیر استفاده شده است. و در نهایت، اهداف تربیتی «دین اسلام» بیان شده است که همه ی این اهداف در راستای هدف نهایی واحدی قرار می گیرد.

    عمده ترین اهداف «تربیتی اخلاقی» طبق این پژوهش عبارتند از؛ رفع موانع برای تزکیه نفس، رشد و شکوفایی انسان برای رسیدن به کمال نهایی است. با بررسی تعابیری که زیر مجموعه این اهداف عمده هستند و نسبت این تعابیر با یکدیگر و تعیین نقش اجتماعی بودن برخی ازآنها به برخی دیگر که فردی هستند؛ از منظر قرآن حاصل پژوهش حاضر است.

    «کلید واژه»

    ← «اخلاق»، «تربیت اخلاقی»، «اهداف تربیت»، «اهداف فردی اهداف اجتماعی»، «قرآن، حدیث»مقدمه
    فلسفه ی وجودی انسان و سایر موجودات رسیدن به کمال خویش است. و این مساله زمانی محقق می شود که تمامی استعدادهای بالقوه ی خدادادی در او به رشد و شکوفایی برسد و به خاطر همین، «تربیت اخلاقی» یکی از فرآیندهای پرورش استعدادهای خدادادی است؛ زیرا زدودن رزائل اخلاقی و آراستن به فضائل اخلاقی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به گونه ای که بیشترین سوگندهای قرآن به تزکیه نفس اختصاص یافته است. (شمس، آیه ۷) و ندانستن «تربیت اخلاقی» و اهداف آن انسان را برای رسیدن به کمال انسانی، در سایه ی رفتارهای اختیاری باز می دارد. اهمیت این مسئله از یک سو و نبود پژوهش تحلیلی مناسب قرآنی از سوی دیگر انجام چنین تحقیقی را ضروری می سازد.

    در این پژوهش فقط به «اهداف تربیت اخلاقی» از منظر آیه ها و روایت ها پرداخت خواهد شد.

    ریشه ی اصلی طرح بحث «تربیت اخلاقی» به تعالیم پیامبران الهی برمی گردد اما در آن زمان «تربیت اخلاقی» یا «تربیت الخلقیه» مطرح نبود تا اینکه، رشته مستقلی به عنوان «علوم تربیتی» در علوم انسانی پدید آمد.

    فصل اول مفاهیم

    گفتار اول: تربیت

    «تربیت از ماده ی ربّ است که در اصل به معنای تربیت کردن و ایجاد چیزی تا حد کمال می باشد.

    گفته می شود رَبَّهُ، ربّاهُ و ربَّبَهُ: او را تربیت نمود و گفته شده «لِأنَ یَرُبَّنی رجل من قریش أحَبُّ إلَیَّ من أن یَرُجُل من هوازن، اگر مردی از قریش مرا تربیت نماید از قبیله ی هوازن بخواهد مرا پرورش دهد.[۱] هنگامی که واژه ی «ربّ» به صورت مطلق می آید، منظور پروردگار عالمیان است که مصالح موجود است راه عهده دار می باشد مانند «بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ [سبا / ۱۵]»[۲] تربیت در لغت از دو ریشه «ربو» و «ربب» اشتقاق یافته است. از ریشه ی «رَبَو» بیشتر ناظر به پرورش جسمی و به معنای «افزودن»، «پروراندن» واز ریشه «رَبَبَ» بیشتر ناضر به پرورش روحی، معنوی و به معنای «سرپرستی کردن»، «رهبری کردن» و به «اعتدال رساندن» است. «اگر «ربّ» اضافه گردد در مورد خداوند و غیر او استعمال می شود. مانند آیه شریفه ی «ربّ العالمین» فاتحه(۱) ، «رَبَّکُمْ وَرَبُّ آبَائِکُمُ الْأَوَّلِینَ [صافات ۱۲۶] و گفته می شود «ربّ الدار و ربّ الفرس» که به صاحب خانه و صاحب اسب اطلاق می گردد.»[۳]

    منابع»

    اخلاق اسلامی ۲، دیلمی، آذربایجانی، احمد، مسعود، دفتر نشر معارف، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ هفتم، تابستان ۱۳۸۱

    أقرب الموارد، شرتونی، سعید خوری، از دار الاسوه للطباعه و النشر، بی مح، چاپ دوم، ۱۳۸۵

    انسان شناسی، رجبی، محمود، بی نا، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، بی نو، ۱۳۹۰

    تربیت دینی، داوودی، محمد، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بی مح، چاپ پنجم، ۱۳۸۷

    تفسیر المیزان، طباطبائی، محمد حسین، چاپخانه دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ نهم، ۱۳۷۶

    تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهل و هشتم، ۱۳۸۴

    جامعه السعادات، نراقی، مهدی، مطبعه الزهراء فی النجف، بی نو، ۱۳۶۸

    سیری در سیرۀ ائمه اطهار (علیهم السلام)، مطهری، مرتضی، انتشارات صدرا، بی مح، چاپ سوم، ۱۳۹۵

    شرح نهج البلاغه، المعتزلی، ابی الحدید، داراخیاء للکتب العربیه، بی مح ، چاپ اولی، ۱۳۷۸

    عدل، دستغیب، عبدالحسین، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، ۱۳۹۵

    دانلود آسان مقاله تربیت اخلاقی در قران و حدیث از سری مقالات حوزوی

    دانلود آسان مقاله تربیت اخلاقی در قران و حدیث از سری مقالات حوزوی

    مقالات حوزوی

    ۲۲ صفحه

    قیمت : ۳۹۰۰تومان

    RIAL 39,000 – خرید

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

آخرین مقالات