کاربر گرامی  خوش آمدید ... 
  • خدا در عرفان اسلامی و آیین سیکه

    خدا در عرفان اسلامی و آیین سیکه

    در آیین ﺳﻴﻜه نام‌های الهی به اسمای حسنا اختصاص ندارد و اسمایی مانند نِیربَهو (بدون ترس) و نِیرویِر (بدون کینه) را که حاکی از یک خصوصیت جسمانی و آمیخته با مفهوم نقص و عدم است، به ‌کار می‌برند.

    چکیده

    یکی از مسائل کلامی و عرفانی مسلمانان، تحلیل اسمای الهی و ازجمله اسم اعظم خداوند است. اسمای الهی، تجلیات حق در عالم غیب و شهادت محسوب می‌شوند. به‌اعتقاد مسلمانان، ذکر این اسما به‌خصوص اسم اعظم، رهگشا و ره‌گستر مسائل بسیاری است؛ اما اینکه اسم اعظم لفظی است یا معنوی و باید آن را به زبان خاصی ادا کرد یا اینکه به دین خاصی اختصاص دارد یا نه، مورد تأمل و تدبر است.

    در آیین ﺳﻴﻜه نیز به این مهم توجه شده و با ذکر مکرر و هر روز آن، اهمیت نام الهی متذکر شده است. آنان معتقدند برای ر‌هایی از رنج تناسخ، ذکر نام خدا‌ نجات‌دهنده و راه‌گشا خواهد شد.‌ به‌عبارتی منشأ هر چیز را تنها در نام‌های پرآفرین و بردل‌هانشین خدا جستجو می‌کنند‌. ازهمین‌رو نام‌های خداوند را بی‌شمار و دست‌نیافتنی تلقی نموده، بسیاری از اسمای الهی موجود در سایر ادیان را نیز نام خدا خوانده‌اند.

    واژگان کلیدی

    نام (Nâm)، اسمای الهی، اسم اعظم، ذکر، واهِه‌گورو، جَپْنا، سیِمْرَن.

    طرح مسئله

    در گونه‌های مختلف مخلوقات هستی غیر از انسان ـ در هر مرتبه و درجه، از روحانی تا مادی ـ نشانه‌های اسما و صفات خدا در قالب ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد هر شیء بروز یافته‌اند. هر موجودی در هستی، خدا را با شیوه‌ای خاص، متمایز و معین می‌شناسد‌؛ شیوه‌ای که صفات هر شیء آن را ظاهر ساخته است یا کلامی که آن شیء، تجسم آن است؛ هر چیز خبر از خدا می‌دهد و از طریق قرار گرفتن در جایگاه واقعی و خاص خود در کلام تکرارناشدنی خدا (جهان) آیاتش را هویدا می‌کند. نحوه ذکر و یاد خدا در ادیان از طریق اسما، بخشی از محتوای زبان دین را نیز به خود اختصاص خواهد داد؛ زیرا این پرسش مطرح است که آیا پیروان ادیان در قالب الفاظ متداول خود می‌توانند معنا و مدلول واحدی از آن اسما اراده کرده باشند؟

    تجلی اسما در عرفان

    هر عین ثابتی، مظهر اسمی از اسمای الهی یا چند اسم یا جمیع اسماست. (امام خمینی(ره)، ۱۳۷۲: ۶۶) این اعیان تعین اسمای الهی بوده، (فناری، ۱۳۷۴: ۲۵۶) منشأ ظهور هر عین ممکن و اسمی از اسمای الهی است. (امام خمینی(ره)، ۱۳۷۲: ۱۱۵) مراد از اسم، نفس مفهوم آن نیست؛ بلکه منظور تنزل ذات است، نه مفاهیم منتزع از ذات. اسمای الهی وجه و ذات حق هستند. (همان)

    در عرفان اسلامی، هر ظهوری از مراتب ظهورات روحانی، مثالی یا جسمانی و نیز هر حکمی اثری دارد که ظهوری از ظهورات آن مراتب را درپی خواهد داشت؛ یعنی هر تعینی از تعینات حق، مستند به مرتبه‌ای از مراتب الهی است که ازآن‌جهت که نشانه اوست، اسمی از اسمای الهی نامیده می‌شود. (فناری، ۱۳۷۴: ۲۶۵) ازاین‌رو، مجموع عالم و هر موجود معین، مظهر وجود الهی است و از جهت اسم در مرتبه‌ای خاص قرار دارد.

    بندگان، خداوند را با اسم خاصی که متناسب با نیاز و حاجت خود باشد، می‌خوانند؛ کسی که مریض است، او را با اسم «یا شافی» صدا می‌زند، بنده فقیر او را با نام «یا غنی» می‌خواند و … . از اینجا معلوم می‌شود اسما و صفات خدا، واسطه بین او و مخلوقات او هستند؛ پس همه صفات موجود در وجود انسان‌ها در سایه اسمای خدا تجلی یافته‌اند؛ برای نمونه، علم موجود در انسان به‌واسطه صفت عالمیت خدا حاصل شده و قدرت انسان در سایه قادر بودن خدا پدید آمده است. (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۸ / ۳۵۳)

    منابع و مآخذ

    قرآن کریم.

    ابن‌عاشور، محمد بن طاهر، ۱۳۷۹، تفسیر التحریر و التنویر، بیروت، مؤسسه التاریخ.

    ابن‌عربی، محیی‌الدین، ۱۳۶۷، التجلیات الهیه، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.

    ابن‌منظور، ۱۴۰۸ ق، لسان العرب، بیروت، دار احیاء التراث العربی.

    امام خمینی(ره)، سیدروح‌الله، ۱۳۷۲، مصباح‌الهدایه الی الخلافه و الولایه، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).

    برای خرید این محصول می توانید از طریق زیر عمل کنید

    کد محصول : ۲۴
    فرمت فایل word
    قیمت : ۲۵۰۰تومان

    ۳۲ صفحه

    دانلود سریع

    نکات مهم قبل خرید :

    ۱- نحوه دریافت به صورت دانلودی هست و شما بعد از پرداخت اینترنتی بلافاصله (اتوماتیک) فایل را می توانید دریافت کنید.
    ۲- در صورت مشکل با پشتیبانی سایت در تماس باشید.
    ۳- اعتبار ما در گرو کیفیت خدمات ، تکریم مشتری و رضایت شما است.

    ۴- فایل دانلودی بصورت ورد  و قابل ویرایش و آماده چاپ می باشد

    کسب درامد از طریق اینترنت

     

    RIAL 25,000 – خرید

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

آخرین مقالات